Jazz/World

Bartók és a jazz három variációban

2018.08.27. 15:20
Ajánlom
A Sárik Péter Trió, a Párniczky Quartet, valamint a Modern Art Orchestra is lemezt készített, amelyen a jazz nyelvére átültetve adják elő Bartók Béla műveit. A megközelítés mindhárom esetben eltérő.

Bartókról tudjuk, hogy a zenében nem ismert tréfát.

Szigorúan ragaszkodott ahhoz, hogy a zeneműveket - nem csak a sajátjait - a lehető legpontosabban adják elő, így nagyon kíváncsi vagyok, mit szólna művei feldolgozásához" - mondta Sárik Péter. A zongorista, zeneszerző vezette Sárik Péter Trió X Bartók címmel készített lemezt.

A Bartók-művekre érvényes jogkorlátozás 2015-ben járt le, ez teszi lehetővé a zeneszerző műveinek szabad feldolgozását. A blues és a progresszív rock színterén mozgó Török Ádám a Minivel Bartók On Rock címmel tavaly készített lemezt, a hazai dzsesszvilágból az Oláh Dezső Trió 2016-ban Bartók román táncait gondolta újra, majd idén három másik formáció fantáziáját is megmozgatta a lehetőség.

A Sárik Péter Trió (Sárik Péter - zongora, Fonay Tibor - nagybőgő, Gálfi Attila - dob) Bartók-művek jazzadaptációiból készített (szerzői kiadásban megjelenő) anyagát a csapat szeptember 21-én mutatja be a Zeneakadémia nagytermében. Sárik Péter kiemelte: Bartók hallott jazzt Magyarországon és Amerikában is, és ebben a műfajban is az ősi, mélyről jövő, ösztönös eredetet értékelte, a szórakoztató, szvinges jazzt nem.

Tudatosan nem hallgattam meg a korábban, illetve az újabban született Bartók-átdolgozásokat, mert semmiképpen nem akartam, hogy befolyásoljanak.

A Sárik Péter Triónak az elmúlt években kialakult egy saját hangja, szerettem volna, ha ez hallatszódik a Bartók-lemezen is" - fejtette ki Sárik Péter.

sarik_peter_trio_1_870-142852.jpg

Sárik Péter Trió X Bartók (Fotó/Forrás: zeneakademia.hu)

Megjegyezte, hogy nagyon alaposan felkészült Bartókból, minden művét meghallgatta, rengeteg könyvet olvasott el róla, filmeket nézett meg a témában. "Az embert nem tudom leválasztani a zeneszerzőről. Nekem ahhoz, hogy igazán hiteles feldolgozást tudjak komponálni, bele kell bújnom az alkotó bőrébe, éreznem kell az érzéseit, ismerni a gondolatait, a művek születésének körülményeit. Szerencsére Bartókról rengeteg információ áll rendelkezésre, még a személyes tárgyai is megtekinthetők a Bartók Emlékházban".

A zongorista és formációja korábban Beethoven műveit dzsesszesítette. Bartókra könnyebb volt improvizálni.

"Bartók maga a jazz, ami az ő zenéje, abból élünk ma mi, jazzzenészek, és fogunk is még sokáig. Gyakran járok Erdélyben, sokat merítettem ottani utazásaimból, Bartók gyűjtései zeneileg jelentettek fontos inspirációt, a népzene a mi átdolgozásaink után is markánsan ott van a darabok jelentős részében. Sokat megtartottam az eredeti harmóniákból, ugyanakkor az improvizáció többször teljesen szabad irányba ment el" - szögezte le Sárik.

A trió átültetésében hallható Bartók zongoraművei közül például a Mikrokozmosz, az Allegro Barbaro, a Gyermekek vagy a Román népi táncok egy darabja. A zongorista szerint a végeredmény egy vérbeli jazzlemez lett. "Mélyrepülés, igazi megmerülés volt ez nekünk". Hozzátette: bízik benne, hogy elérik céljukat, és Bartók zenéjét megszerettetik azokkal is, akik eddig idegenkedtek tőle.

Bartók és a jazz a főszereplője a Budapest Music Center (BMC) kiadásában a napokban megjelent két CD-nek is.

MOAO_15-144329.jpg

Modern Art Orchestra Plays Bartók - Tizenöt magyar parasztdal (Fotó/Forrás: BMC)

A Modern Art Orchestra a zeneszerző 15 magyar parasztdalát ültette át big bandre. A Fekete-Kovács Kornél zenei koncepciójában és hangszerelésében (a másik három hangszerelő Ávéd János, Bacsó Kristóf és Subicz Gábor volt) megjelent anyagon Bartóknak az 1910-es években gyűjtött zongoraművei szerepelnek nagyzenekari megszólalásban. A lemezen közreműködött David Liebmann (szaxofon), Dresch Mihály (fuhun), Lukács Miklós (cimbalom), Harcsa Veronika (ének) és Gőz László (basszustrombita) is.

Szintén a BMC címkéje alatt jött ki a Párniczky Quartet Bartók Electrified című lemeze. A tíz darabban a zenekarvezető Párniczky András gitárja az egyetlen harmóniahangszer, a szólamokat a különböző hangszerek hozzák: Bede Péter szaxofonon, Hock Ernő nagybőgőn, Baló István pedig dobon és ütőhangszereken.

A Bartók Electrified azt mutatja meg, miként szólalnak meg az elektronikai lehetőségekkel még nem élő Bartók művei elektromos hangszereken.

A kiválasztott rövid darabok némelyikét Párniczky egy az egyben átültette a dzsessz nyelvezetére, másokat inspirációs forrásként használt.

ParniczkyQuartetBartokElectrified-144342.jpg

Párniczky Quartet Bartók Electrified (Fotó/Forrás: BMC)

Programkereső

Legnépszerűbb

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World In Tune

Jön a BuSH - Fesztivál és konferencia zeneimádóknak

A szomszédok zenéjétől lesz hangos a BuSH, azaz a 3. Budapest Showcase Hub, amelyen a Balkántól a Baltikumig, tizennégy ország harminc zenekara mutatkozik be zeneipari szakemberek és a nagyközönség előtt, november 15-től 17-ig.
Jazz/World roy hargrove

49 éves korában elhunyt Roy Hargrove Grammy-díjas trombitás

Az amerikai jazz középnemzedékének egyik legragyogóbb csillagát, a bebop és a hip hop, valamint az R&B között hidat verő népszerű muzsikust szombat reggel, New York-ban érte a halál.
Jazz/World turné

Jazzmaraton Moszkvában

A hazai improvizációs zenei szcéna legnevesebb előadói lépnek fel orosz klubokban és fesztiválokon a Moszkvai Magyar Intézet szervezésében, a Moszkvai Jazzmaratonon.
Jazz/World magazin

Így látta apját Miles Davis fia

Erin Davis szerint sok félreértés és tévedés övezi Miles Davis alakját. Ezeket szerette volna helyretenni a fatherly.com-nak adott interjújában.
Jazz/World magazin

Hogy fest a jazz és a hip hop házassága?

Hagyományos házasságról a jazz és a hip hop esetében nem beszélhetünk, inkább poligámiáról, de a legközelebb talán akkor járunk az igazsághoz, ha azt mondjuk, a hip hop személyében újabb fővel bővült a jazz háreme.