- John Eliot Gardiner nem tér vissza együtteseihez - Fidelio.hu
Klasszikus

John Eliot Gardiner nem tér vissza együtteseihez

2024.07.25. 09:55
Ajánlom
A világhírű régizene-specialista karmester, valamint az általa alapított Monteverdi Kórus, az Angol Barokk Szólisták és a Forradalom és Romantika Zenekara bejelentette, a dirigens lemond vezetői pozíciójáról, és nem tér vissza az együttesek élére.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, tavaly nyáron Berlioz A trójaiak című operájának előadása után John Eliot Gardiner megütötte a fiatal basszust, William Thomast. A karmester akkor rosszul beállított gyógyszereire és a nagy hőség okozta rosszullétre hivatkozott, de elismerte a felelősséget tettéért, és lemondta kitűzött koncertjeit. Bár eredetileg csak a 2023-ra tervezett hangversenyekből lépett ki, azóta többször is elhalasztotta visszatérését.

A bizonytalanságnak most véget vetettek azok a közlemények, amelyeket a dirigens által alapított együttesek, illetve Gardiner ügynöksége eljuttattak a nyilvánossághoz. „Sir John Eliot Gardiner, a Monteverdi Kórus, az Angol Barokk Szólisták és a Forradalom és Romantika Zenekarának alapítója nem fog visszatérni a szervezethez” – írták az együttesek. „A 2023 augusztusában történt bántalmazás után John Eliot Gardiner visszalépett a nyilvános koncertezéstől. Teljes felelősséget vállalt az incidensért, és majdnem egy évig nem dolgozott együtt a a kórussal és a zenekarokkal. Ez alatt az idő alatt az együttesek számításba vették egy rehabilitációs eljárás lehetőségét – összhangban a szervezet Tisztelet és méltóság a munkában protokolljával–, de

a fő cél mindig is az volt, hogy fenntartsák a befogadás, az egyenlőség és a tisztelet értékeit a szervezet valamennyi tagja számára.

Vezető művészeti intézményként a kórus és a zenekarok komolyan veszik azt a feladatukat, hogy megvédjék a bántalmazás áldozatait, és elkerüljék a hasonló esetek megismétlődését, ez mindig is prioritás marad a szervezet számára.

John Eliot Gardiner kivételes zenei befolyása az elmúlt hatvan évben hosszú távú hatást fejtett ki. A kórus és a zenekarok hálával ismerik el monumentális munkásságát, mély meggyőződéssel tisztelegnek az elért eredmények előtt, és megőrzik azokat.” Az együttesek ezután bejelentették, hogy a közelmúltban már olyan karmesterekkel vittek sikerre projekteket, mint Dinis SousaJonathan Sells vagy Peter Whelan, azt pedig hamarosan bejelentik, hogy a jövőben kikkel szándékoznak együtt dolgozni

A bejelentésre reagált John Eliot Gardiner is. „Hosszú gondolkodás után úgy döntöttem, hogy lemondok a Monteverdi Kórus és a zenekarok művészeti vezetői pozíciójáról. Az 1964-ben alapított együttesek voltak a legnagyobb büszkeségem és a leginspirálóbb projektem az életem során, így hat évtizednyi jelentőségteljes együttműködés után nehéz szívvel hozom meg ezt a döntést.” A karmester ezek után beszámolt arról, hogy az elmúlt tizenegy hónap során terápián vett részt, amely során jobban megismerte saját magát és múltbéli viselkedését.

Ám arra a következtetésre jutottam, hogy mind nekem, mind az együtteseknek az a legjobb, ha elfogadjuk, a kapcsolatunkban jelentős változás szükséges mindkét fél számára.

Így a vezetőséggel folytatott hosszas beszélgetés után úgy érzem, hogy az intézmény és a rendkívül tehetséges zenészek érdeke azt kívánja – akik közül sokakat barátként is tisztelek – hogy külön folytassuk az utunkat.”

A dirigens ugyanakkor leszögezte, nem szándékozik visszavonulni, vendégkarmesterként, felvételek és írások készítésével, illetve oktatási projektekben való részvételével továbbra is aktív marad, de a korábbinál kevésbé szoros időbeosztással dolgozik majd. „Nagyon köszönöm a Monteverdi Kórus és a zenekarok muzsikusainak, az énekeseinek, a szponzorainak, patrónusainak elkötelezettségüket, kreativitásukat és támogatásukat. Csodálatos utazás volt” – zárta sorait John Eliot Gardiner.

A teljes közlemények angolul a Slipped Disc oldalán olvashatók.

Fejléckép: John Eliot Gardiner (fotó/forrás: Sim Canetty-Clarke / Intermusica)

Agresszió a színfalak mögött – újabb zenésznagyságra vet árnyékot nem megfelelő viselkedése

Kapcsolódó

Agresszió a színfalak mögött – újabb zenésznagyságra vet árnyékot nem megfelelő viselkedése

Nemrég került nyilvánosságra a hír, hogy John Eliot Gardiner karmester A trójaiak előadása után megütötte az egyik énekest. A világhírű dirigens képviselője szerint a történtek hátterében egy új gyógyszer okozta hangulatingadozás állt.

John Eliot Gardiner lemondta az év hátralévő koncertjeit

John Eliot Gardiner lemondta az év hátralévő koncertjeit

Közelmúltbeli indulatkitörését követően, amely során megütött egy énekest, a világhírű karmester ügynöksége közleményt bocsátott ki. Ebben azt írják, a művész nagyon sajnálta a történteket, időre van szüksége, és tanácsadásra fog járni.

„Karmesterként egyedül nem boldogulunk” – Exkluzív interjú John Eliot Gardinerrel

„Karmesterként egyedül nem boldogulunk” – Exkluzív interjú John Eliot Gardinerrel

A régizene egyik óriása érkezik január 14-én Budapestre: John Eliot Gardiner saját zenekarával, az Angol Barokk Szólistákkal ad koncertet a Müpában. A mester zsúfolt turnéjukban egy rövid telefonos interjút adott a Fideliónak Mozartról, magyar kötődéseiről és a karmesteri erényekről.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Kilencedik alkalommal rendezik meg a Nemzetközi Fúvós Napokat

Az augusztus 11-18. között, Pakson és környékén megrendezett fesztivál programsorozata egyedülálló módon kapcsolj össze a jelentős hazai és határon túli művészek és zenekarok által adott koncerteket az utánpótlást fejlesztő táborokkal.
Klasszikus hír

Keződik a megújult Bartók Béla Nemzetközi Kórusverseny

Augusztus 1–4. között megújult formában jelentkezik az immár 29. alkalommal megrendezett debreceni Bartók Béla Nemzetközi Kórusverseny. Az idei megmérettetést két kontinens tíz kórusa kezdheti meg.
Klasszikus ajánló

Vivaldi legszebb dallamaira rendeznek multimédiás show-t a Margitszigeten

Augusztus 3-án 3D multimédiás élőzenei koncerttel csábít varázslatos velencei utazásra a Margitszigeti Színház. A VIVALDIANNO Shining Venice, azaz Fénylő Velence című produkció során Vivaldi legszebb szerzeményein keresztül barangolhatjuk be a romantikus csatornáiról, történelmi palotáiról és lenyűgöző művészeti örökségéről híres olasz város színpompás utcáit.
Klasszikus interjú

Új otthon a XV. kerületben – a Csokonai Rendezvényházban próbál a 100 Tagú Cigányzenekar

A közelmúltban új próbahelyszínt vett birtokba a 100 Tagú Cigányzenekar: a XV. kerületi Csokonai Rendezvényházban találták meg azt a termet, amely reményeik szerint hosszú távon is ideális körülményeket teremt majd a muzsikáláshoz.
Klasszikus beszámoló

A természet és a lélek viharai zenében – három kis beszámoló a Fesztivál Akadémia Budapest idei koncertjeiről

Idén júliusban is zenével töltötte be az ekkortájt már üresen kongó koncerttermeket Budapest legnagyobb nyár közepi klasszikus zenei eseménysorozata, a Kokas Katalin–Kelemen Barnabás művészeti vezetésével létrejött Fesztivál Akadémia Budapest.