Idén tizedik alkalommal rendezik meg az ön által alapított Auer Fesztivált. Milyen tervekkel, célokkal indították el annak idején az eseménysorozatot?
Az Auer-kultusznak már volt hagyománya Veszprémben. A Csermák Antal Zeneiskola igazgatója, Káté István, valamint a művészről könyvet is író Rakos Miklós azon fáradoztak, hogy létrehozzanak egy Auer Lipót nevét viselő hegedűversenyt zeneiskolások számára. Különböző kiadványok is megjelentek róla, aztán a folyamat hosszú időre megszakadt, mígnem Bárány László operatőr barátommal készítettünk Auerről egy tévéfilmet, amit sok tévécsatorna vetített. Gondolkodtunk, mi legyen a következő lépés, ekkor merült fel a fesztivál ötlete. Rájöttünk, hogy ezzel kettős célt érünk el: egyrészt létre tudunk hozni Veszprémben egy olyan színvonalas, nyári klasszikus zenei fesztivált, ami a városnak is dicsőségére válik. Másrészt minden évben újra és újra reflektorfénybe kerül Auer Lipót neve, az emberek rendszeresen hallják, így a városon kívül is ismertebbé válik.
Remélem, most már sokan megtudták, micsoda világraszóló művész volt ő, még ha nem is itthon fejtette ki a tevékenységét, hanem jó ötven évig Szentpéterváron, utána pedig Amerikában.
Külföldön viszont jól tudják, ki volt Auer, ott inkább azt kell megerősíteni a köztudatban, hogy magyar volt, ráadásul veszprémi, nehogy orosznak higgyék, csak azért, mert megalapította az orosz hegedűiskolát.
Az ön munkásságában hogyan vált ilyen fontossá Auer Lipót?
Veszprémben születtem, jelenleg is itt élek a családommal, ráadásul hegedűs is vagyok, gyerekkoromban a már említett Káté István tanított. Hallottam tőle Auer Lipótról, és felkeltette az érdeklődésemet, de csak később tudatosult bennem, milyen óriási hatású hegedűművészről és pedagógusról van szó. Büszke lettem, hogy én is ugyanabból a városból származom, sőt ide is tértem vissza a tanulmányaim után, megalapítottam a Mendelssohn Kamarazenekart, játszom benne, és vezénylem is.
Hegedűfesztiválként indultak, de hamarosan kibővült a fesztivál profilja. Hogyan látja, melyek a legfontosabb eredmények, amelyeket tíz év alatt elértek?
A legfontosabb szempont mindig is a szakmai színvonal volt, hogy a fesztivál méltó legyen Auer Lipót szellemi örökségéhez. Az első évtől kezdve világsztárok látogattak Veszprémbe, hosszú lenne mindenkit felsorolni: Gidon Kremer, Mischa Maisky, Maxim Vengerov, Vagyim Repin – hogy csak a világ leghíresebb, külföldi vonós szólistáit emeljem ki. De itt volt a hazai művészek közül Baráti Kristóf, Kelemen Barnabás, Kocsis Zoltán, Vásáry Tamás, Ránki Dezső, a Keller Vonósnégyes és még sokan mások, szóval igazán illusztris a névsor.
A fellépők elviszik a fesztivál nevét a világba, így már sokan tudnak arról, hogy Veszprémben létezik egy ilyen jelentős nemzetközi zenei eseménysorozat.
A koncertügynökségek is megtaláltak minket, és rendszeresen ajánlatokat kapunk, kiket szeretnének, ha felléptetnénk.
Hogyan állt össze a tizedik fesztivál programja?
Fontosnak tartottuk, hogy meghívjunk párat az elmúlt tíz év vendégművészeiből, és együtt ünnepeljünk velük. Nagy öröm, hogy Gidon Kremer elsőként mondott igent, így a nyitónapon, július 29-én ő áll majd a Mendelssohn Kamarazenekar elé szólistaként. Schumann csellóversenyének a szerző által készített hegedűátiratát fogja játszani. A másik visszatérő vendégünk Avi Avital, aki szintén világsztár, a Deutsche Grammophon lemezcég egyetlen mandolinművésze. Korábban már nagy sikert aratott nálunk, visszavárja a közönség. A harmadik név, akit kiemelnék, a fiatal francia zongoraművész, Lucas Debargue, ő tavaly Grieg a-moll zongoraversenyét játszotta, most pedig a fesztivál keretei között megalakult Új Auer Vonósnégyes kamarakoncertjén működik majd közre, César Franck f-moll vonósötösét adjuk elő vele.
Érdekes színfoltja a fesztiválnak, hogy népzene, világzene is szerepel a kínálatban.
Nem akartuk kizárólag a klasszikus zenére szűkíteni a fesztivált, de a hegedű itt is összekötő kapocs, általában olyan együtteseket hívunk meg, amelyekben fontos szerep jut a hangszernek. Említhetném a záróeseményt, ahol a Mendelssohn Kamarazenekar a venezuelai hegedűvirtuózzal, Alexis Cárdenasszal latin-amerikai dallamokat játszik majd. Biztos vagyok benne, hogy sikerül majd egy fergeteges hangulatú koncertet adni.
Az is fontos, hogy támogassuk a fiatalokat, főleg azokat, akik Veszprémből indultak. Így itt lesz velünk a Setup ütőegyüttes,
amelynek két tagja is a veszprémi zeneiskolában kezdte a tanulmányait annak idején. Július 29-én délután pedig a frissen Liszt-díjas Corpus Harsona Kvartett fog játszani, az ő koncertjük mintegy fanfárként indítja a fesztivált.
Fel tud idézni olyan személyes emléket, amely különösen kedves önnek az elmúlt tíz évből?
Sok mindent kiemelhetnék, de talán az egyik legkülönlegesebb élmény akkor ért, amikor a Borogyin Vonósnégyes volt a vendégünk. Miután lejátszották a koncertet, és megkapták a virágcsokrokat, a vastaps közben odamentek a kivetített Auer Lipót-portréhoz, elétették a virágokat, és meghajoltak előtte. Mindannyiunk számára nagyon megható pillanat volt, még erősebben át tudtuk érezni, mit is adott Veszprém a világ zenei életének.
Az Auer Fesztivál idei programjai itt érhetők el. >>>
Fejléckép: Kováts Péter (forrás: Auer Fesztivál)