2003 decembere óta vezeti a Margitszigeti Szabadtéri Színházat. Mekkora kihívás tartani a színvonalat, illetve emelni is a tétet nagy nemzetközi produkciókkal?
Évről-évre emelni kell a tétet környezetünk rendkívül erős kihívásai és változásai miatt. Elvben minden esemény, program, ami a városban, az országban vagy akár külföldön zajlik – a foci EB-től a párizsi olimpiáig vagy a budapesti és vidéki színházak kínálatáig – konkurenciát jelent. Pozitívan éljük meg a versenyt, mert fejleszt minket, arra ösztönöz, hogy ebben a gazdag és színes világban mi még színesebbek, még gazdagabbak legyünk, és még magasabb minőséget produkáljunk. És ezáltal oda tartozzunk, ahová a legek tartoznak, így akár a más kontinensekről érkező közönség is olyan élményt találjon nálunk, ami sehol másutt nincs Budapesten.
Milyen arányban számítanak a külföldi közönségre?
Alapvetően természetesen a magyar közönségre alapozunk, de a külföldi nézők is fontosak. Sokan élnek Magyarországon, és ők is rendszeresen látogatnak minket. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy főleg zenés produkciókat, színházi előadásokat szervezünk, és sok külföldi vendéget hívunk. Idén hét nagy nemzetközi sztár érkezett vagy érkezik hozzánk. Jonathan Tetelman, Bradley Jaden, a Preljocaj Balett, Nemanja Radulović, Lura, a Nova című cirkusz show a The Freaktől, a Vivaldianno produkció és az Antonio Gades Társulat. Ők büszkén hirdetik saját csatornáikon keresztül, hogy Magyarországra jönnek, ezáltal jelentős figyelmet fókuszálnak Budapestre és a Margitszigetre.
Pünkösdtől szeptember elejéig tart a szezon. Milyen produkciókat, tematikákat emelne ki az eddigiek közül?
Manapság a kőszínházak működése is kitolódik a nyár irányába. A közönség ebben az időszakban azt is igényli, hogy színházat nézni, szórakozni ki tudjon menni a szabadba. Ám
a színházi élményen túl valami plusz élményt is kell nyújtanunk. A Margitszigetre kijönni kaland, mivel kapcsolódó élmények várják az embereket
– a műemlék Víztorony-kilátó, kiállítások, a megújult Margit Terasz bisztró. A repertoárt illetően sokféle műfajra van igény az operától a klasszikus koncertekig, a musicaltől a könnyűzenei koncertekig, az operettől a balettig. Az idei kínálatban éppoly jelentőségteljes volt eddig A sevillai borbély vagy az Evita, mint a pünkösd vasárnapi egész napos családi program után a Mária evangéliuma rockopera. Gyereknapon az esti film-zene koncerten háromezren állva tapsoltak az Így neveld a sárkányodat után. A Nemzeti Összetartozás Napjának programját a Nemzeti Filharmonikusokkal és Balázs Jánossal a V4-es országokhoz és az Európai Uniós elnökséghez igazítva állítottam össze. Sikere volt a Petőfi Sándorról és Szendrei Júliáról szóló Szabadakarat című koncertszínházi előadásunknak csakúgy, mint két jubiláló együttes, a Karthago és az Anna and the Barbies koncertjének.
A Müpával való együttműködés jegyében lesz látható július 27-én a Veszedelmes viszonyok című színházi játék Mozart zenéjével?
Szerettem volna együtt dolgozni Hollerung Gáborékkal, a Budafoki Dohnányi Zenekarral. A Veszedelmes viszonyok rendkívül érdekes, zeneileg is élvezetes produkció, amely Mozart műveivel fűszerezi Laclos levélregényét. Külön kiemelném a remek színészek (Ónodi Eszter, Törőcsik Franciska, Adorjáni Bálint) mellett Árva Nóra fantasztikus díszletét és jelmezeit, valamint Bozsik Yvette koreográfiáját és a rendezőt, Bakos-Kiss Gábort.
A nemzetközi fellépők mezőnyéből kiemelkedik két méltán világhírű társulat, a francia Preljocaj Balett és a spanyol Antonio Gades Társulat. Nagyobb erőfeszítést, hosszabb előkészületet igényel a sztáregyüttesek és szólisták meghívása?
Van, amikor több éves egyeztetés eredményeként lépnek fel nálunk művészek és társulatok.
Idén, mondhatni, csúcsokat döntünk az összesen hét, nemzetközileg jegyzett szólistával és társulattal.
A névsorra nagyon büszke vagyok, hisz mint említettem, köztük van Jonathan Tetelman, Bradley Jaden, Lura, a Vivaldianno produkció, a The Freaks cirkusz, a Preljocaj Balett és az Antonio Gades Társulat.
Exbalerinaként, táncművészként nyilván a balett áll a legközelebb a szívéhez. Milyen érzés volt Angelin Preljocaj kissé apokaliptikus víziójában látni Csajkovszkij klasszikusát, elektropop zenével vegyítve?
Egykor magam is több szerepet táncoltam A hattyúk tavában, koncerteken a női főszerepet, Odette-et. A Preljocaj-féle Hattyúk tavát több külföldi előadás közül választottam. Felmerült még a Ballets de Monte-Carlo és a National Ballet Brno társulat előadása is. Rendkívül erős üzenete van a darabnak, kortársi reflexió a mostani társadalomra, az életünkre. Valószínűleg a mű születésekor is megvolt a maga kortárs üzenete, hiszen
az ember mindig vágyik valami idillikus világba, a lelkünk szépre vágyik, amit a hattyúk szimbolizálnak.
Preljocajnál egy komoly Avatar-jellegű csavarral a hattyúk a Föld élővilágát is jelképezik, amit az emberek tönkretesznek, elpusztítanak, megásva a saját sírjukat. Elgondolkodtató.
Az idei repertoár másik legendás produkciója az Antonio Gades Társulat Carmenje, flamenco show formájában. Milyen korábbi színpadi élmények fűzik Gadeshez?
A Carlos Saura és Antonio Gades alkotópáros a Carmen filmmel, majd a belőle készült színdarabbal írták fel magukat a nemzetközi tánc szcéna nagyfalára. Fontosnak tartottam, hogy a magyar közönség lássa ezt a produkciót. Gades nagy vendégszereplései anno az Operaházhoz kötődtek. Emlékszem, hogyan hatott rám a munkássága. A kulisszák mögül néztük az előadásokat. Mindennek hatalmas ereje volt, amit csinált, ami körülötte zajlott. Tiszteletreméltó, ahogy Gades özvegye és a lánya ápolják a mester koreográfusi örökségét. Kíváncsian várom, hogy az előadás hozza-e majd azt az energiát, szuggesztív előadásmódot, ami Gades sajátja volt.
Jonathan Tetelman Puccini halálának centenáriumához illeszkedő áriaestje esetében a koncepcióhoz kerestek sztártenort vagy fordítva?
Tetelmant koncepciótól függetlenül el akartuk hozni a Margitszigetre. Marton Éva meghívására járt már nálunk, a művésznő tavalyi gálakoncertjén lépett fel. Zseniális művész mind hangi adottságokban, mind szerepformálásban, kisugárzásában. Egyénisége predesztinálja arra, hogy utódja legyen a legnagyobbaknak.
Sok jó énekes van a tenorok, a szopránok között is, de akinél minden adottság együtt van, az ritkább.
Változtak az évek során az igények, az elvárások akár a vendégművészek, akár a befogadók részéről a szabadtéri színház irányában?
A 2013-as felújítás óta tudunk a Margitszigetre hozni külföldi vendégművészeket, sztárokat. Igazi színházi közeg alakult ki, ami az adottságaihoz mérten komfortot biztosít. Teljesen átépült a backstage rész, légkondicionált, egyszemélyes öltözőkkel, fürdőkkel, nagyobb ensemble öltözőkkel a zenekarnak, a kórusnak, a balettnak, nagy raktárakkal díszlet- és jelmeztárolásra, időnként próbákra. A külföldi vendégművészek sokszor elmondják, hogy a nézőtér, a színpad, az aréna atmoszférája, húzása miatt tízszer többet tudnak produkálni. A művész mindennek az alfája és ómegája, ehhez jön a közönség, őket úgy lehet maximálisan helyzetbe hozni, ha a művész jól érzi magát, és valami fantasztikusat alkot.
Mi a definíciója arra a küldetésre, amit végez évtizedek óta a kultúra területén?
Még táncos koromból hozom azt a hozzáállást, hogy minden egyes nap bele kell tenni minden energiád, tudásod legjavát, tiszteleted a szakma és az emberek felé. Mindig többet teljesíteni, egy lépéssel magunk előtt lenni: ez volt az szlogenem a Budapesti Fesztivál és Turisztikai Központban is, ahol a főváros turizmusát építettük fel.
Nekem az a küldetésem, hogy egy jó színházat csináljak, ami meghatározó és kikerülhetetlen.
Rendkívül fontos, hogy a művészek, az alkotók a legjobb produkciókat tudják megmutatni, hogy a közönség jól érezze magát, és elégedetten térjen vissza.
A tervezésen túl miben tudja kiélni alkotói ambícióit?
Szinte minden előadásban benne vagyok. Lehet, hogy jóval intenzívebben részt veszek a produkciók színpadra helyezésében, mint amennyire más színházigazgatók részt szoktak vállalni. A rendezők közül nem mindenki érzi, hogy szabadtéren másképp kell színpadra tenni egy produkciót, mint a kőszínházakban. Az apró részletek kevésbé látszanak. A véleményemmel, az ötleteimmel bőségesen jelen vagyok az alkotói folyamatban.
A Margitszigeti Színház idei évadának programjáról részletesen
itt tájékozódhat! >>>
Fejléckép: Bán Teodóra (fotó/forrás: Voght Gergely / Margitszigeti Színház)