Vizuál

Egy látogató beleesett a múzeumban kiállított fekete lyukba

2018.08.25. 12:00
Ajánlom
A botrányoktól sem mentes Anish Kapoor legújabb kiállításán egy látogató túl közel merészkedett a fekete lyukhoz, és a saját bőrén tapasztalhatta meg, hogy a kortárs művészet nem unalmas dolog, hanem veszélyes is lehet.

"Alászállás a pokol tornácára" - fordíthatnánk Anish Kapoor 1992-es, Descent into Limbo című művét, amely új értelmet nyert, miután egy látogató valóban beleesett a műalkotásba: mármint a padlón tátongó hatalmas lyukba. Kapoor alkotása ugyanis nem más, mint egy kocka alakú építmény, amelybe belépve egy éjfekete lyuk fogadja az embert. A lyuk olyannyira sötét, hogy elsőre úgy tűnik, az nem más, mint egy földre mázolt fekete kör. A Portó-i Serralvas múzeum egy olasz látogatója azonban meggyőződhetett róla, hogy a kiállított tárgynak nagyon is vannak mélységei; pontosan 2 és fél métert zuhant, az eset után kórházba is szállították. A hírek szerint azonban mostanra már jobban van.

Mit mondhatnék? Szégyen!

- értékelte Kapoor az esetet. 

Anish Kapoor

Anish Kapoor (Fotó/Forrás: wikipedia)

A portugál kortárs művészeti múzeum Anish Kapoor: Works, Thoughts, Experiments nevű kiállításán a művész elmúlt 40 évének 56 megvalósult, vagy épp meg nem valósult, modell fázisban maradt munkáját tekinthetik meg a látogatók, akik a nyilvánvaló balesetveszélyről is tájékoztatást kapnak. A végtelennek tűnő lyukhoz például senkinek sem lett volna szabad olyan közel menni, hogy belezuhanhasson. 

Hasonlóan "veszélyes" volt a kolumbiai Doris Salcedom Shibboleth című műve, amit a Tate Modern-ben állítottak ki 2007-ben: egy, a földön végigfutó hatalmas repedést szimulált. Akkor is felhívták a látogatók figyelmét a balesetveszélyre, a hírek szerint mégis legalább 10 ember botlott el a műben. Igaz, senki sem sérült meg súlyosan. 

P20334_10-152820.jpg

Doris Salcedo: Shibboleth I (Fotó/Forrás: TATE0)

Kapoor kiállítása 2019 január 6-ig látogatható Portugáliában, de mindenki figyeljen a lába elé. 

(Via The Guardian, Dazed)

Programkereső

Legnépszerűbb

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál galéria

Titkos jegyeket rejtő kötetek

Kalandos sorsú, vagyont érő kódexek és egy uralkodó, aki valóban forgatta őket. Mátyás király könyvtárának darabjai novemberben hazatérnek Budára. A készülő Corvina-kiállítás kurátora, Zsupán Edina árult el részleteket a titokzatos kötetekről.
Vizuál kult50

Joghallgatóból az eltűnő Erdély fotográfusa – Korniss Péter

Korniss valami nagyon fontosat tanult meg az erdélyi képek készítése közben: meglátni a múltat a jelenben. Korniss Péter a KULT50-ben megjelent portréja.
Vizuál uránia

Női hősök, sorsfordító döntések – Lux Filmnapok az Urániában

Az Uránia Nemzeti Filmszínházban rendezik meg az európai filmeket népszerűsítő Lux Filmnapokat. Az Európai Parlament filmművészeti díjára, a Lux Filmdíjra jelölt három döntős alkotást november 7. és 9. között vetítik.
Vizuál videó

Így zajlott valójában a romagyilkosságok tárgyalása

Tíz éve november 3-án este Nagycsécs egyik házába Molotov-koktélt dobtak, a menekülő lakókra pedig rálőttek. Két embert ért halálos lövés, a romagyilkosságoknak azonban 2009 augusztusáig összesen hat halálos áldozata volt, köztük egy ötéves kisfiú. Hajdú Eszter filmje a tárgyalóterembe viszi nézőit, hogy minden oldalt: a hozzátartozókat, a vádlottakat és a bírókat is megismerjék. Kérdés, lehet-e igazságot szolgáltatni egy ilyen ügyben.
Vizuál kult50

Absztrakt pornográfia falikárpitokon

A képein felbukkanó, női testet idéző formák olyan érzékiséget sugároznak, hogy Aczél György absztrakt pornográfiának titulálta a műveit. Keserű Ilona a KULT50-ben megjelent portréja.