Vizuál

Nyugtalanító szembenézés – kezdődik a 15. Verzió Filmfesztivál

2018.10.29. 09:20
Ajánlom
Milyen nyomot hagyunk magunk után a jövő generációi számára? 35 ország filmjei próbálják megválaszolni a kérdést a 15. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztiválon, november 6. és 11. között Budapesten, valamint november 15. és 25. között országszerte az art mozikban.

Nézzünk szembe azzal, ami itt és most történik körülöttünk - ajánlja a Verzió Filmfesztivál és nézzünk dokumentumfilmeket, vizuális lenyomatokat a világról, emberi sorsokról. A világ 35 országából érkező 59 alkotás az elmúlt évek legizgalmasabb dokumentumfilmes válogatását kínálja.

„Idén olyan filmeket mutatunk be, amelyek a munkaerőpiacok gyors változásainak következményét, a múlt vitás és megosztó örökségét, a háború és társadalmi igazságtalanság sújtotta emberek szenvedését, az ember környezetre gyakorolt hatását illetve a környezet megóvásában játszott szerepét és felelősségét vizsgálják.”

Foglalta össze Oksana Sarkisova, fesztiváligazgató a 15. Verzió Filmfesztivál programját, melyben számos közönségtalálkozó, panelbeszélgetés, diákprogram és workshop kíséri a vetítéseket.

„A program filmjei mai szorongásainkról és reményeinkről szólnak. Lerövidítik a köztünk és más országok, földrészek népei közti távolságot, és megmutatják, hogy a világban minden egyes hely kapcsolatban áll a többivel.”

Emberi jogi versenyprogram

A Verzió emberi jogi versenyprogramjában 12 film szerepel, melyek között látható lesz a patriarchális társadalmat kritizáló szaudi költőnő története (A költőnő), színielőadásra készülő fehérorosz női börtönlakók (Első szerep), és körkép az illiberális demokráciák felemelkedéséről (Farkasok szabadon). A szekción belül négy film kifejezetten gyereksorsokat mutat be, szubjektív ajánlatunkban a Srbenka című horvát filmre hívjuk fel a figyelmet, mely azt vizsgálja, hogyan birkózik meg a jugoszláv háború után született generáció a történelem sötét árnyaival. Egy szerb lány 1991-es, zágrábi meggyilkolásáról szóló avantgárd színházi darab próbáit veszi terápiaként kezdenek működni a kamera előtt, a film idén elnyerte a Szarajevói Filmfesztiválon a legjobb dokumentumfilmnek járó Szarajevó Szíve-díjat, a közönségdíjat, és Európai Filmdíjra jelölt. A rendező, Nebojša Slijepčević a fesztivál vendége lesz.

Életünk a munka

A fesztivál idei kiemelt partnere a munka jelenével és jövőjével, munkahelyteremtéssel, munkajogokkal foglalkozó International Labour Organization (ILO). Az Életünk a munka szekció filmjei a munka világának mai kérdéseit járják körül. A blokk válogatásában láthatunk a közvetlen közelünkben élő, rabszolgaságban tartott embereket (Egy nő fogságban), rejtett kamerás alámerülést a legrosszabbul fizető cseh munkák világába (Végkimerülésig). Megismerhetjük a svéd munkaközvetítő irodák abszurd működését (Tesszük, amit mondanak), a katari futball-világbajnokság stadionját építő vendégmunkások saját focikupájának történetét (Munkáskupa), és megtudhatjuk, sikerül-e a svéd topmenedzsernek megmenteni a legnagyobb orosz autógyárat (Orosz meló).

Halálos betegséget okozó kínai telefon-összeszerelő gyárba vezet el Heather White és Lynn Zhanga, Szembesítés című filmje. A történet Ji Jeting harcát követi, amely az elektronikai ipar által okozott leukémia ellen Kínától egészen a Szilícium-völgyig vezet. A nagyvállalati és kormányzati érdekek elleni küzdelem globális felelősségvállalást igényelne. A rendező több panelbeszélgetés vendége is lesz a fesztiválon.

Földünk a tűréshatáron

Milyen gyorsan vágjuk ki magunk alatt a fát? Mennyi időnk van még hátra, amíg a globális felmelegedés miatt megemelkedő tengerszint mindent elmos? Mi az, amit még megtehetünk, hogy lelassítsuk ezt a folyamatot? A Földünk a tűréshatáron szekció filmjei bolygónk állapotát mutatják be - a francia erdőgazdaságok fái között bolyongva (Erdők ideje), az olajfúrótornyok munkásainak életén (Szépséges javak) át a burmai borostyánvadászok háborútól sújtott mindennapjaiig (Vér és borostyán). Azt is megtudhatjuk, hova kerülnek a megunt okostelefonok és számítógépek: a világ legnagyobb elektromos szeméttelepére, Akrába, vagy gúnynevén, Szodomába (Üdvözöljük Szodomában).

John Webster, a Sárga csizmák a jövőből rendezője filmes utazásra invitál Finnországtól Szibériáig és azon is túl, a Marshall-szigetekig és az Egyesült Államokig. A rendező a jövőben születendő unokájának mesél személyes veszteségről, klímaváltozásról, lépésekről, amelyeket még nem késő megtenni, mert minden egyes ember hatással lehet a világra.

Verzio_Sarga_csizmak-223856.jpg

Jelenet John Webster: Sárga csizmák a jövőből című filmjéből (Fotó/Forrás: Verzió Filmfesztivál)

Az emlékezés formái 

Az emlékezés formái szekció filmjei között vetítik Kurt Waldheim osztrák államférfi életrajzi filmjét, aki „elfelejtve” náci múltját az ENSZ-főtitkárságig jutott (Jó estét, Mr. Waldheim), a belgrádi ellenállás kiemelkedő figurája ellenben hetven éve egy bezárt ajtó mellett él (A másik oldal). Csehszlovákia 1968-as megszállását is újraélhetjük az öt résztvevő ország katonáinak visszaemlékezésében (Megszállás 1968). A történelmi emlékezet üzletté is válhat, ennek bizarr példája Laosz, a világ legsűrűbben bombázott országa, ahol manapság virágzik a bombaturizmus. Különleges csemege Bill Morrison rendező kanadai aranyláz idejéből származó, archív felvételekből összeállított filmje, a Dawson City: Megfagyott idő, amely óda a filmművészet némafilmes korszakához. Az alkotó A cselekvő film címmel mesterkurzust is tart a fesztivál ideje alatt.

Magyar Panoráma

A magyar dokumentumfilmes termés rendkívül gazdag volt az elmúlt évben, Báron György filmesztéta válogatásában láthatunk afrikai menekültlányról szóló történetet (Könnyű leckék), megjelenik a női rabszolgamunka a mai Magyarországon (Egy nő fogságban), az ukrajnai háború (Kilenc hónap háború), három generáció történelme Európa három országában (Nagyi projekt).

Sokfélék a megközelítések, nincs szabály.

A 15. Verzió Filmfesztivál Csuja László magyar-katari dokumentumfilmjével nyílik, a Kilenc hónap háborúval. A film egy kárpátaljai magyar fiú történetét meséli el az ukrán-orosz fegyveres konfliktus árnyékában. Jani (24) úgy érzi, hogy édesanyja gyerekként kezeli, ezért úgy dönt, hogy nem menekül a katonai behívó elől, hanem az életét is kockára teszi, csak megtapasztalhassa férfierejét. A film felváltva mutatja a frontra menő hőst, az érte aggódó magyar családot, s azokat a döbbenetes amatőr felvételeket, amelyeket a főszereplő forgatott a harcokról, ahol olyan élmények érik, amelyek egy életre megváltoztatják.

Diák Verzió / Ifi Verzió

A fiatal generációt ebben az évben még több program várja: hétköznap délelőttönként folytatódik a Diák Verzió program, a középiskolásoknak szervezett, ingyenes filmvetítések és beszélgetések. Idén először Ifi Verzió címmel egésznapos programot szerveznek tinédzsereknek, melynek keretében civil szervezetek emberi jogi érzékenyítő workshopokat tartanak.

Helyszínek

A fesztivál helyszínei idén is a Toldi mozi, a Művész Mozi, a Kino Café Mozi, a Blinken OSA Archívum, a Közép-európai Egyetem, valamint a Trafó Kortárs Művészetek Háza, mely a fesztivál nyitóeseményének is helyet ad. A filmvetítéseket beszélgetések kísérik a rendezőkkel, emberi jogi aktivistákkal és szakértőkkel.

Vidéken november 15. és 25. között az Apolló Mozi Pécs, Szegeden a Grand Café Mozi és a Megálló, és idén először Kecskeméten az Otthon Mozi vetít válogatást a 15. Verzió filmjeiből.

Budapest - november 6-11.
Toldi Mozi / Művész Mozi / Kino Café Mozi / Blinken OSA Archívum / CEU / Trafó
Pécs, Apolló Mozi - november 15-18.
Kecskemét, Otthon Mozi - november 17-18.
Szeged, Grand Café Mozi, Megálló - november 22-25.

A 15. Verzió Filmfesztivál az Európai Unió Kreatív Európa Média Programjának támogatásával valósul meg.

Részletes program a fesztivál honlapján olvasható.

Címlapkép: Jelenet Heather White és Lynn Zhanga Szembesítés című filmjéből, Fotó: Verzió Filmfesztivál

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál galéria

Titkos jegyeket rejtő kötetek

Kalandos sorsú, vagyont érő kódexek és egy uralkodó, aki valóban forgatta őket. Mátyás király könyvtárának darabjai novemberben hazatérnek Budára. A készülő Corvina-kiállítás kurátora, Zsupán Edina árult el részleteket a titokzatos kötetekről.
Vizuál kult50

Joghallgatóból az eltűnő Erdély fotográfusa – Korniss Péter

Korniss valami nagyon fontosat tanult meg az erdélyi képek készítése közben: meglátni a múltat a jelenben. Korniss Péter a KULT50-ben megjelent portréja.
Vizuál uránia

Női hősök, sorsfordító döntések – Lux Filmnapok az Urániában

Az Uránia Nemzeti Filmszínházban rendezik meg az európai filmeket népszerűsítő Lux Filmnapokat. Az Európai Parlament filmművészeti díjára, a Lux Filmdíjra jelölt három döntős alkotást november 7. és 9. között vetítik.
Vizuál videó

Így zajlott valójában a romagyilkosságok tárgyalása

Tíz éve november 3-án este Nagycsécs egyik házába Molotov-koktélt dobtak, a menekülő lakókra pedig rálőttek. Két embert ért halálos lövés, a romagyilkosságoknak azonban 2009 augusztusáig összesen hat halálos áldozata volt, köztük egy ötéves kisfiú. Hajdú Eszter filmje a tárgyalóterembe viszi nézőit, hogy minden oldalt: a hozzátartozókat, a vádlottakat és a bírókat is megismerjék. Kérdés, lehet-e igazságot szolgáltatni egy ilyen ügyben.
Vizuál kult50

Absztrakt pornográfia falikárpitokon

A képein felbukkanó, női testet idéző formák olyan érzékiséget sugároznak, hogy Aczél György absztrakt pornográfiának titulálta a műveit. Keserű Ilona a KULT50-ben megjelent portréja.