- Játsszuk befejezés nélkül a Turandotot? - Fidelio.hu
Zenés színház

Játsszuk befejezés nélkül a Turandotot?

2024.06.28. 10:40
Ajánlom
A mexikói-amerikai karmester, Robert Treviño a Zürichi Opera bemutatója kapcsán publikált cikket arról, mit gondol Puccini utolsó színpadi művének lehetséges befejezéseiről.

Június 30-án mutatja be a Zürichi Operaház Puccini Turandotját. A Sebastian Baumgarten rendezésében színre kerülő produkció karmestere a fiatal mexikói-amerikai dirigens, Robert Treviño, akinek májusban vezényelt, velencei Don Giovanni-előadásairól mi is beszámoltunk. Treviño nemrég a BBM Music Magazine-ban publikált cikket arról, miért érzi úgy, hogy az operának Liù halálával kell véget érnie – ahogy a zürichi előadásokon is történik majd.

A befejezés hiánya is befejezés: miért játsszuk mindig rosszul Puccini operáját címmel megjelent írásban a szerző felidézi a Turandot ősbemutatóját: 1926. április 25-én Liù halála után Arturo Toscanini a közönséghez fordult, és így szólt: „Az opera itt véget ér, mert a maestro meghalt.” Treviño ezután összefoglalja, hogyan született meg a komponista halála után a ma is ismert befejezés: Puccini tanítványa, Franco Alfano készítette el a hiányzó részt az opera zenei motívumai, illetve a zeneszerző egészen minimális vázlatai alapján.

A dirigens azonban már itt sem rejti véka alá, hogy az opera korábbi zenei megoldásaihoz képest bombasztikusnak és közönségesnek érzi a lezárást,

és így voltak vele jó néhányan, hiszen olyan szerzők, mint Luciano Berio, Janet Maguire vagy Hao Weiya készítették el a maguk változatát. Újabban pedig egyre többen térnek vissza Alfano eredeti befejezéséhez, amelynek sokáig a Toscanini által meghúzott változatát játszották (ahogyan a Bécsi Állami Opera is tette, amelynek Turandot-előadásáról itt írtunk – a szerk.).

Egy diktatúra szörnyű álmai – a Turandot Bécsben

Kapcsolódó

Egy diktatúra szörnyű álmai – a Turandot Bécsben

Puccini Turandotja Franco Alfano eredeti befejezésével hangzott el a Bécsi Állami Operában, a kevésbé édeskés változat kapcsán pedig sok minden felszínre került, amit már régóta kimondatlanul feszült a darabban.

Treviño ezután más Puccini-művek dramaturgiájával támasztja alá, miért gondolja hibásnak a feltételezést, hogy a Turandotnak mindenképpen jó véget kell érnie. Szerinte Puccini sosem bálványozza a negatív karaktereit – habár maga is elismeri, hogy a traumatizált főszereplő esetében kérdéses, hogy ebbe a kategóriába sorolhatjuk-e –, ehelyett mindig az elesett, szenvedő, általában női karakterek pártját fogja.

Így a mások nyomorúságát, köztük a tiszta és áldozatkész szerelmet képviselő Liù halálát okozó figura egyszerűen nem érhet boldog véget

– magyarázza a zeneszerző logikáját a dirigens. Hasonlóképp vélekedik Kalafról is, az emberi érzelmek helyett az ambícióit követő, a családjával mit sem törődő herceg akkor sem tekinthető hősnek, ha a szerző neki adta az azóta slágerré vált áriát, a Nessun dormát.

A karmester életrajzi adatokkal is alátámasztja, hogy Puccini be tudta volna fejezni a Turandot harmadik felvonását, ám Liù halálánál valami egyértelműen megakasztotta. Míg az addigi részt még meg is hangszerelte, a fináléból mindössze egyetlen kis dallamjegyzete maradt fenn, aztán félretette az egész operát, és akkor sem vette többé kézbe, amikor megtudta, rákos beteg. Még egy hevenyészett zenei vázlatot se készített a fináléból, hogy valami támpontot adjon az utókornak, hogyan is szeretné, ha végződne a darab.

Treviño végül felhívja a figyelmet, a 21. században természetessé vált, hogy nyitott végű történetekkel találkozunk. A Turandot pedig számos zenei megoldásában kapcsolódik a korabeli új zenéhez, sokkal inkább a karakterek és értékrendek közti drámai dialógus, mint a végletes igazságok darabja.

Azt hiszem, el kellene fogadnunk így a művet, és lemondani arról a befejezésről, amit a zeneszerző soha nem írt meg. Ami ezután megmarad a Turandotból, korunk bizonytalanságérzetét testesíti meg. Ez teszi igazán modernné az operát

– zárja sorait a dirigens.

Fejléckép: Jelenet a Zürichi Operaház Turandotjából (fotó/forrás: Monika Rittershaus / Opernhaus Zürich)

Párkapcsolati dráma színes háttér előtt – A víg özvegy Zürichben

Kapcsolódó

Párkapcsolati dráma színes háttér előtt – A víg özvegy Zürichben

Az operettműfaj megújítójaként is emlegetett ausztrál rendező, Barrie Kosky ezúttal Lehár-műhöz nyúlt. Produkciójában ezúttal sem alkalmazott túl radikális eszközöket, már amennyiben nem tekintjük annak az emberi lélek mélységeit feltáró elemzést.

A klasszikus operarendezés rehabilitálása – Don Giovanni Velencében

A klasszikus operarendezés rehabilitálása – Don Giovanni Velencében

Damiano Michieletto csaknem tizenöt évvel ezelőtti produkcióját vette elő a velencei La Fenice színház. Az igen klasszikusnak ható Don Giovanni-színrevitel május 21-i előadásán jártunk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Még egy esély a szerelemre – A Nyugat lánya Berlinben

Minden művészetre igaz, hogy a papírforma nem mindig teljesül, sokszor nem az képes a legnagyobb erejű, legmegrázóbb produkciót nyújtani, akinek a technikai adottságai a legmegfelelőbbek a feladatra. Így volt ez a berlini produkcióban is.
Zenés színház interjú

Estéről estére más húrokat pendítenek meg bennem a szerepeim – interjú Kiss Diánával

A Margitszigeti Színház sokszínű nyári programkínálatának várva várt eseménye a Budapesti Operettszínház Mária főhadnagy című előadása. A címszerepet Kiss Diána alakítja, aki ezzel a szereppel tér vissza arra a helyszínre, ahol operettszínházi karrierje kezdődött.
Zenés színház ajánló

Gálaest, hangszerbemutató és zenés színházi produkció is színesíti a Perkupai Operafesztivál programját

Pasztircsák Polina és Brickner Szabolcs operaénekesek és további kiváló előadóművészek fellépései mellett a József Attila Színház két előadása is színesíti a Perkupai Operafesztivál ingyenes programjait.
Zenés színház ajánló

Puccini-áriákat énekel a Margitszigeten a világhírű tenor, Jonathan Tetelman

Július 30-án a chilei-amerikai tenor, Jonathan Tetelman varázsolja majd el a nagyérdeműt, az operairodalom egyik legnagyobb alakja előtt tisztelgő, The Great Puccini című albumával.
Zenés színház interjú

„Minden színpadi produkció segített túllépni a bizonytalanságaimon” – beszélgetés Papp Balázs operaénekessel

A Zeneakadémián idén végző fiatal művész elmesélte, hogyan talált rá zongora és zeneszerzés szakos tanulmányai után az éneklésre, milyen nehézségek ellen kell felvérteznie magát, aki ezt a pályát választja, de azt is elárulta, merrefelé vezetik további tervei.