- Megbocsátás és békekötés – operai anyafigurák - Fidelio.hu
Zenés színház

Megbocsátás és békekötés – operai anyafigurák

2024.05.03. 13:50
Ajánlom
Bár az operákban az anyák általában feláldozzák magukat gyermekeikért, és tragikus véget érnek – vagy csupán feloldhatatlan konfliktusba kerülnek velük –, anyák napja alkalmából azokat a darabokat gyűjtöttük össze, amelyek végén a nemes érzelmek és az emberi nagyság győzedelmeskedik, így mindenki boldogan élhet tovább.

Izgalmas végigtekinteni az operatörténeten, mennyire mozgatták meg a zeneszerzők fantáziáját az anya-gyerek kapcsolatok. Ahogy az irodalomban, a gyerekkor kérdései és a kisgyerekek sokáig itt sem válhattak főszereplővé, míg a nagy olasz romantikus művekben a főhősöknek általában nincs anyjuk: vagy csak az apa fontos, vagy a halott anya szeretetteljes. Ám ezek a történetek túl sötét hangvételűek lettek volna egy anyák napi cikkhez, így abból az igen kevés darabból válogattunk, amelyeknél anyák és gyermekek sorsa is jóra fordul.

Vivaldi: Farnace

A címszereplő felesége, Tamiri az operairodalom egyik legszebben megírt anyafigurája, a szeretet és a humánum képviselője egy kegyetlen világban, ahol mindent az érdek és a bosszú irányít. Miközben a királynénak semmi más célja nincs, mintsem megvédeni kisfiát a veszélytől, saját anyjával is szembekerül. Berenice ugyanis nem tudja elfogadni, hogy lánya a család ellenségével kötötte össze az életét. Az egyik anya kitartó jósága végül azonban a másikat is meghatja, Berenice békét ajánl, Tamiri és családja pedig boldogan élhet tovább.

Verdi: Falstaff

Lám, a férfiak csak zűrzavart okoznak, de ha a nők veszik kézbe a dolgokat, helyreáll a rend – summázhatnánk Verdi Falstaffjának cselekményét. A kissé szűk látókörű, ám tehetős polgár, Ford előnyös házasságot tervez lánya, Nanetta számára, ám arról az apróságról elfeledkezik, hogy az mást szeret. Még szerencse, hogy felesége, Alice, igazi anyai gondoskodással elrendezi a helyzetet, és egy kis cselvetés után a fiatalok boldogan egymáséi lehetnek – nem mellesleg az asszony saját tolakodó udvarlóját is megleckézteti.

Goldmark: Téli rege

Shakespeare örök érvényű színműve arról, hogy a megbocsátás és a kibékülés évtizedek múltán is lehetséges, különösen poétikus zenei megvalósítást kapott kora egyik legnépszerűbb magyar zeneszerzőjétől, Goldmark Károlytól. A komponistát saját élete is inspirálta a történet feldolgozására, leányát, aki a nélkülözésének éveben folytatott viszonyából született, csak tizennégy éves korában ismerte meg. A családi kapcsolatok helyreállíthatók, a mű halottnak hitt anyafigurája is életre kelhet, ha mindenki belátja a hibáit – zárul a tanulsággal az opera.

Richard Strauss: Az árnyék nélküli asszony

Ezzel a darabbal csalunk egy kicsit, hiszen a címszereplő a cselekmény folyamán még nem anya, ám mindent megtesz, hogy azzá válhasson. Azaz minden azért mégsem: a Császárné épp azáltal válik méltóvá az emberi boldogságra és a családalapításra, hogy nem akarja ezt mástól elvenni. Így a mű végére mindkét pár, a Császár és a Császárné, illetve a kelmefestő Barak és felesége is megtapasztalhatja a gyermekáldás örömét – ahogyan azt a gyerekek kórusától is hallhatjuk.

Milhaud: A bűnös anya

Az Almaviva-család életének harmadik fejezete igen sötét háttér előtt játszódik, vádak és gyanúsítgatások közepette, míg végül kiderül, hogy mindkét fél, a Gróf és a Grófné is hűtlen volt. Ám azáltal, hogy képesek felülemelkedni a múltbéli sérelmeken, elhozzák gyermekeik számára a boldogságot: a Gróf leánya, Florestine, és a Grófné fia, Léon összekötheti az életét, remélhetőleg egy tisztább, őszintébb házasságban, mint amilyenben szüleik éltek.

Fejléckép: Jelenet a Falstaffból (forrás: Magyar Állami Operaház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Még egy esély a szerelemre – A Nyugat lánya Berlinben

Minden művészetre igaz, hogy a papírforma nem mindig teljesül, sokszor nem az képes a legnagyobb erejű, legmegrázóbb produkciót nyújtani, akinek a technikai adottságai a legmegfelelőbbek a feladatra. Így volt ez a berlini produkcióban is.
Zenés színház interjú

Estéről estére más húrokat pendítenek meg bennem a szerepeim – interjú Kiss Diánával

A Margitszigeti Színház sokszínű nyári programkínálatának várva várt eseménye a Budapesti Operettszínház Mária főhadnagy című előadása. A címszerepet Kiss Diána alakítja, aki ezzel a szereppel tér vissza arra a helyszínre, ahol operettszínházi karrierje kezdődött.
Zenés színház ajánló

Gálaest, hangszerbemutató és zenés színházi produkció is színesíti a Perkupai Operafesztivál programját

Pasztircsák Polina és Brickner Szabolcs operaénekesek és további kiváló előadóművészek fellépései mellett a József Attila Színház két előadása is színesíti a Perkupai Operafesztivál ingyenes programjait.
Zenés színház ajánló

Puccini-áriákat énekel a Margitszigeten a világhírű tenor, Jonathan Tetelman

Július 30-án a chilei-amerikai tenor, Jonathan Tetelman varázsolja majd el a nagyérdeműt, az operairodalom egyik legnagyobb alakja előtt tisztelgő, The Great Puccini című albumával.
Zenés színház interjú

„Minden színpadi produkció segített túllépni a bizonytalanságaimon” – beszélgetés Papp Balázs operaénekessel

A Zeneakadémián idén végző fiatal művész elmesélte, hogyan talált rá zongora és zeneszerzés szakos tanulmányai után az éneklésre, milyen nehézségek ellen kell felvérteznie magát, aki ezt a pályát választja, de azt is elárulta, merrefelé vezetik további tervei.